Podejmujemy różnego rodzaju działalność terapeutyczną. Oddziaływania te są rozłożone w czasie i wymagają zaangażowania zarówno pracowników Poradni, jak i osób zainteresowanych.
Celem terapii jest udzielanie pomocy i wsparcia przy rozwiązywaniu różnorodnych trudności i problemów dzieci i młodzieży.
W Poradni prowadzona jest terapia: psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna oraz terapia rodzin.
Dotyczą one:
- Terapia pedagogiczna skupia się na usuwaniu przyczyn i następstw ogólnych bądź
specyficznych trudności w nauce. Zazwyczaj opiera się ona na pracy
korekcyjno-kompensacyjnej z dzieckiem. - Indywidualna terapia psychologiczna służy wspólnemu poszukiwaniu rozwiązań
i poprawie funkcjonowania dziecka w jego środowisku. Odbywa się ona w formie
systematycznych spotkań i polega na bezpośrednim kontakcie z dzieckiem oraz
konsultacji z jego rodzicami. - Biorąc pod uwagę fakt, iż zgłaszane problemy emocjonalne i wychowawcze dzieci,
mają szerszy kontekst i złożone przyczyny, staramy się wykorzystać podejście
systemowe do problemu. Z tego względu prowadzimy również terapię rodzin. Jest
ona realizowana przez terapeutów w formie wspólnych spotkań z dzieckiem
i członkami jego rodziny. - Proponując pomoc osobom z różnego rodzaju zaburzeniami mowy prowadzimy
terapię logopedyczną. Działania terapeutyczne, w zależności od zdiagnozowanego
zaburzenia, prowadzą do poprawy komunikacji językowej w aspekcie społecznym
i indywidualnym. Powoduje to lepsze funkcjonowania dziecka w szkole, zapobiega
trudnościom w nauce i korzystnie wpływa na jego rozwój emocjonalny.
W celu pomocy dzieciom i młodzieży z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi prowadzimy w Poradni trening umiejętności społecznych. TUS realizujemy w grupach od 2 do 6 osób. Doboru uczestników do grup dokonują specjaliści Poradni wg odpowiednich kryteriów m.in. wiek uczestników, występujące u nich problemy lub zaburzenia, wcześniejsze doświadczenia związane z pracą grupową.
Grupy TUS organizujemy na początku każdego roku szkolnego - na podstawie wcześniej złożonych przez rodziców wniosków do Poradni oraz po bezpośrednich konsultacjach z rodzicami w tej sprawie.