Bajka „Porządki w domku Pana Języczka”
Pan Języczek lubi porządki. Codziennie, kilka razy, sprząta w swoim domku. Bardzo dokładnie, powoli i starannie, wykonuje następujące czynności:
- myje dokładnie sufit (oblizywanie podniebienia),
- gdy umyje sufit, odkurza ściany (policzki od wewnątrz),
- myje też okna - dokładnie z obu stron (górne zęby),
- na końcu szoruje podłogę (dolne zęby z obu stron).
Pracowity Pan Języczek robi także porządki w ogródku dookoła domu (oblizywanie warg ruchem okrężnym, buzia otwarta).W nagrodę za pilną pracę Języczek jedzie na wycieczkę konną (kląskanie). Konik jedzie szybko, a gdy się zmęczy, zwalnia. Pan Języczek lubi też wycieczki motorem (parskanie). Po powrocie do domu wita się ze wszystkimi (cmokanie- usta mocno wysunięte do przodu).
Opracowanie w oparciu o „Rozmowy o języku. Zabawy i ćwiczenia” M. Torreus, G. Hedstrom, I. Lundberg
Ćwiczenia narządów mowy. Wszystkie ćwiczenia warto robić przed lustrem.
- Dmuchanie powietrza na wprost na dłoni (sprawdzanie strumienia powietrza na ręce).
- Wymawianie przedłużonego t – wytwarzanie rowka na języku.
- Dmuchanie do wody przez rurkę trzymaną przy zębach.
- Bańki mydlane.
- Dmuchanie do kluczyka z otworem, do buteleczki po zapachach (trzymamy pionowo).
- Gwizdanie różnych dźwięków
- Dmuchanie na piórko, na lekką piłeczkę.
- Dotykanie górnego i dolnego dziąsła na przemian - buzia otwarta.
- Zlizywanie z warg miodu, dżemu, czekolady itp.
- Stukanie koniuszkiem języka w górne dziąsło (uwrażliwione sokiem z cytryny)
- Kląskanie.
- Przesuwanie językiem po podniebieniu w różne strony (buzia otwarta).
- Wahadełko - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów.
- Przeciskanie języka między zębami.
- Wysuwanie ust do przodu, jak przy „u", a następnie spłaszczanie i rozsuwanie na boki, jak przy „i”.
- Cmokanie, parskanie,
- Chowanie do wewnątrz wargi górnej, a potem dolnej.
- Nabranie powietrza pod wargę górną potem pod dolną.
- Dmuchanie na płomień świecy, na watkę, piórko, papier.
- Robienie różnych śmiesznych min –naśladowanie min, które robią rodzice i tych, które wymyśli dziecko.
Opracowała: Małgorzata Karcz, Justyna Macheta