Bajka „Porządki w domku Pana Języczka”

Pan Języczek lubi porządki. Codziennie, kilka razy, sprząta w swoim domku. Bardzo dokładnie, powoli i starannie, wykonuje następujące czynności:

  • myje dokładnie sufit (oblizywanie podniebienia),
  • gdy umyje sufit, odkurza ściany (policzki od wewnątrz),
  • myje też okna - dokładnie z obu stron (górne zęby),
  • na końcu szoruje podłogę (dolne zęby z obu stron).

Pracowity Pan Języczek robi także porządki w ogródku dookoła domu (oblizywanie warg ruchem okrężnym, buzia otwarta).W nagrodę za pilną pracę Języczek jedzie na wycieczkę konną (kląskanie). Konik jedzie szybko, a gdy się zmęczy, zwalnia. Pan Języczek lubi też wycieczki motorem (parskanie). Po powrocie do domu wita się ze wszystkimi (cmokanie- usta mocno wysunięte do przodu).

Opracowanie w oparciu o „Rozmowy o języku. Zabawy i ćwiczenia” M. Torreus, G. Hedstrom, I. Lundberg

 

Ćwiczenia narządów mowy. Wszystkie ćwiczenia warto robić przed lustrem.

  • Dmuchanie powietrza na wprost na dłoni (sprawdzanie strumienia powietrza na ręce).
  • Wymawianie przedłużonego t – wytwarzanie rowka na języku.
  • Dmuchanie do wody przez rurkę trzymaną przy zębach.
  • Bańki mydlane.
  • Dmuchanie do kluczyka z otworem, do buteleczki po zapachach (trzymamy pionowo).
  • Gwizdanie różnych dźwięków
  • Dmuchanie na piórko, na lekką piłeczkę.
  • Dotykanie górnego i dolnego dziąsła na przemian - buzia otwarta.
  • Zlizywanie z warg miodu, dżemu, czekolady itp.
  • Stukanie koniuszkiem języka w górne dziąsło (uwrażliwione sokiem z cytryny)
  • Kląskanie.
  • Przesuwanie językiem po podniebieniu w różne strony (buzia otwarta).
  • Wahadełko - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów.
  • Przeciskanie języka między zębami.
  • Wysuwanie ust do przodu, jak przy „u", a następnie spłaszczanie i rozsuwanie na boki, jak przy „i”.
  • Cmokanie, parskanie,
  • Chowanie do wewnątrz wargi górnej, a potem dolnej.
  • Nabranie powietrza pod wargę górną potem pod dolną.
  • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę, piórko, papier.
  • Robienie różnych śmiesznych min –naśladowanie min, które robią rodzice i tych, które wymyśli dziecko.

 

 

Opracowała: Małgorzata Karcz, Justyna Macheta