STYMULACJA ZMYSŁU DOTYKU

„Kosze z niespodziankami dotykowymi”

Przygotuj duże, plastikowe kosze lub miski i wypełnij je materiałami o różnych fakturach: piasek, ryż, fasola, kasztany, liście, muszle, itp. Dziecko może szukać drobnych przedmiotów ukrytych w koszach, albo przekładać/przesypywać ich zawartość

„Woreczek dotykowy”

Włóż skrawki tkanin i małe przedmioty do materiałowego woreczka, (ważne aby przedmioty były lekkie i ciężkie, twarde i miękkie, zimne i ciepłe, szorstkie i przyjemne itd.). Dziecko wkłada do środka różne przedmioty, a następnie bez kontroli wzrokowej losuje i próbuje odgadnąć co to za przedmiot.

„Lepkie paluszki”

Użyj okleiny samoprzylepnej (stroną klejącą do góry) lub dwustronnej taśmy przymocowanej do jakiejś powierzchni, dzieci uwielbiają kłaść na nich ręce i stopy.

Malowanie palcem lub całą dłonią

Zachęcamy dziecko, żeby włożyło palce lub dłoń do kolorowej farby i malowało na kartonie kształty, litery, cyfry. Jeśli się pomyli może zamazać błąd i zacząć od nowa (można też wykorzystać do tego ćwiczenia np. piankę do golenia).

„Rysowanie palcem”

Rysujemy palcem na plecach lub dłoni (wewnętrzna lub zewnętrzna strona) dziecka kształty, cyfry, wzory. Dziecko ma odgadnąć co to jest i narysować palcem to samo na plecach rodzica.

„Zabawy w piasku”

Do pojemnika wypełnionego piaskiem lub ryżem wkładamy małe zabawki (samochodziki, dinozaury, ludziki), które dziecko może przekładać, zakopywać i odkopywać.

„Możesz to opisać?”

Należy zgromadzić przedmioty o różnej fakturze, temperaturze i wadze. Prosimy dziecko, żeby opowiedziało nam o przedmiocie, którego dotyka. Czy ten przedmiot jest okrągły? gładki? miękki? ciężki?

„Salon piękności”

Masowanie dłoni, buzi, nóg, pleców dziecka za pomocą gąbki, myjki, szczotki. Nakładanie „na niby” na różne części ciała kremu smarowanie, wklepywanie. Malowanie „na niby” pędzlami do makijażu twarzy, szyi.

Zabawy ciastoliną

Lepienie, ugniatanie, ubijanie, ściskanie, wałkowanie, urywanie (palcami) po kawałku lub odcinanie (nożyczkami) kawałki wężyka od lewej do prawej.

„Paćkanie bez paćkania”

Do plastikowych torebek zamykanych na suwak wlewamy czerwoną, żółtą i niebieską farbę do malowania palcami. Dziecko przesuwa po torebce palcem, tak aby krople farby torebki połączyły się, może ćwiczyć pisanie liter i liczb oraz rysowanie różnych kształtów.

„Kleju, idź sobie”

W tej zabawie chodzi o to, aby pozbyć się zmyślonego kleju, dziecko intensywnie przeczesuje włosy palcami, pociera rękami twarz, szyję i kark. Próbuje zetrzeć „klej” z barków, rąk i dłoni. Zdejmuje go z palców, jakby ściągał ciasne gumowe rękawiczki. Zdejmuje klej z nóg i stóp.

„ Dotykowy szlak”

Wykorzystujemy wszystko na czym można stanąć i dostarczyć zmysłowi dotyku przyjemnych doznań. Dziecko boso chodzi, przeskakuje lub podskakuje do przodu, do tyłu i na boki – z jednego podłoża na drugie.

„Mumia”

Owijamy dziecko taśmą, bandażem jak mumię, od ramion po kostki. Dziecko chodzi lub toczy się.

Budowanie wieży z dłoni.

Dłoń dziecka przykryj swoją dłonią, połóż jego drugą dłoń na górze, a na niej swoją drugą dłoń. Pokaż dziecku jak szybko wyciągnąć dłoń znajdującą się na samym dole.

 

STYMULACJA UKŁADU PRZEDSIONKOWEGO

-Podskakiwanie – na dużej piłce, na materacu.

-Chodzenie według wskazówek (w prawo, w lewo, prosto), przechodzenie przez przeszkody pod krzesłem, przez krzesło.

-Żywiołowe baraszkowanie, zapasy, kołysanie się.

-Gra w klasy, łapanie piłki, gra w piłkę nożną, berka.

-Rzucanie piłki do celu, gra w kręgle.

-Siedzenie na dużej piłce – słuchanie przez dziecko bajek, śpiewanie piosenek podczas których wykonuje ono różne ruchy i wskazuje części ciała. Proponowane piosenki i rymowanki: „Głowa, ramiona ,kolana, pięty”, „Ten paluszek to babunia…”, „Ojciec Wirgiliusz”, „Moja Ulijanko”, „Gdy dobry humor masz”, itp.

„Ciocia Klocia” – zabawa ruchowa. Dziecko wykonuje ruchy zgodnie z poleceniem (jeśli nie potrafi pokazać, pomagamy mu przybrać odpowiednią pozycję i podpowiadamy jak wykonać ruch).

Polecenia: „Ciocia Klocia lubi się przeciągać, skrzypu-skrzyp…”(wyciągnij ręce daleko i rozciągnij się, stojąc albo chodząc), „Ciocia Klocia lubi brykać, bryk-bryk…”(podskakuj raz na jednej, raz na drugiej nodze). „Ciocia Klocia lubi się turlać, turlu- turl…”(połóż się i turlaj po podłodze).

Kolejne polecenia: tupu-tup, pląsu-pląs, pełzu- pełz, klap-klap, trząsu- trząs, mniamu-mniam…(Chodź na paluszkach, maszeruj, podskakuj, czołgaj się, klaszcz w dłonie, wzruszaj ramionami, udawaj, że coś żujesz ,itd.)

Zabawa kończy się „Ciocia Klocia lubi spać, chrapu, chrap…”(zwiń się na podłodze i „zaśnij”).

„Kąpiel w balii” – na podłodze leży szarfa lub hula-hop, dziecko wędruje wokół śpiewając i wykonując ruchy.

Refren:

wskakujemy do balii

wskakujemy ostrożnie

wskakujemy do balii

w sobotni wieczór

Zwrotka: 1.

Włóż w środek prawą rączkę

I wyjmij prawą rączkę

Potrząśnij nią raz-dwa-trzy

I obróć się, o tak!

Włóż w środek prawą rączkę ...lewą rączkę

….prawą nóżkę……lewą nóżkę

…prawy łokieć…lewy łokieć

…cały brzuszek…swój pępuszek

…swoją główkę…całe ciało

- Skoki obunóż w miejscu, do tyłu do przodu, do tyłu i na boki.

-Przeskakiwanie z nogi na nogę.

-Ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach.

-Wahadłowe ruchy głową.

-Skłony, skręty i kręcenie głową.

-Marsz z wymachami rąk i nóg.

-Skoki pajacyk.

-Skakanie na dmuchanym materacu.

-Toczenie się po materacu w różnych kierunkach.

-„Naleśnik”- zawijanie dziecka w koc, folię z pęcherzykami, karimatę (głowa zawsze na zewnątrz), następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk, nóg rękoma lub piłką.

-Pływanie na sucho.

-Naśladowanie chodu zwierząt: pies, rak, niedźwiedź, żaba, lot ptaka, itp.

Opracowała- Małgorzata Karcz, Małgorzata Gąsior, Martyna Paprocka